Vi trenger viktig informasjon om deg
I forbindelse med tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering, må vi jevnlig oppdatere informasjonen vi har om deg.
Vi håper du finner svar på det du lurer på her. Har du ytterligere spørsmål er du velkommen til å kontakt oss.
Godt å vite
-
Hva innebærer hvitvaskingsloven?
I nesten hele verden er det innført nye regler som skal forhindre at bankene brukes som et ledd i hvitvasking og terrorfinansiering. Dette innebærer at alle finansielle institusjoner innen EU er pålagt å forhindre hvitvasking. Kort fortalt innebærer hvitvaskingsloven at banker og andre finansielle institusjoner må vurdere risiko for å utnyttes i forbindelse med hvitvask og terrorfinansiering.
-
Hvorfor trenger dere mine opplysninger?
Det er viktig for oss at du føler deg trygg i ditt kundeforhold. Hvitvaskingsloven pålegger oss å ha god kunnskap om våre kunders økonomi og forretningsrelasjonen med oss. Dette innebærer bl.a. at vi må kunne identifisere alle våre kunder, og at vi som bank vet hvorfor og hvordan du som kunde ønsker å benytte våre tjenester.
-
Hvorfor må jeg oppgi min inntekt?
Vi stiller spørsmål om inntekten din for å kunne relatere den til hvordan vårt produkt benyttes, og dermed kunne gjøre en vurdering av risiko for hvitvasking.
-
Hvor svarer jeg på spørsmålene?
Logg inn på Mitt kort. Når du logger inn oppfordres du til å oppdatere dine kundeopplysninger. Svar på spørsmålene og lagre svarene dine – det tar bare et lite øyeblikk. Trenger du hjelp eller veiledning er du velkommen til å kontake oss.
-
Jeg har vært kunde lenge, hvorfor må jeg likevel svare på spørsmålene?
Vi er pålagt å løpende følge opp at informasjonen vi har om deg stemmer.
-
Hva skjer hvis jeg ikke svarer?
Hvis vi ikke mottar informasjonen vi etterspør vil dette få konsekvenser. Det kan det bli nødvendig å f.eks. sperre kortet eller avslutte din konto/avtale med oss til spørsmålene er besvart. Dersom duikke oppdaterer dine opplysninger kan det blir aktuelt å stenge din konto/avtale og tilhørende tjenester.
-
Akkurat nå har jeg lavere inntekt. Er det fare for at jeg mister kortet mitt?
Vi stiller disse spørsmålene fordi hvitvaskingsloven krever at vi skal ha god kunnskap om deg som kunde. Svarene du gir vil ikke bli benyttet som ledd i kredittvurdering.
-
Hvordan kan jeg være sikker på at dere behandler mine opplysninger sikkert?
Dine kundeopplysninger behandles alltid konfidensielt og omfattes av taushetspliktreglene som gjelder for banker og finansforetak.
-
Hva skjer hvis jeg har flere kort på min konto/avtale?
Hvis du har flere kort med solidarisk betalingsansvar, må samtlige personer oppdatere sine opplysninger.
-
Hvorfor må vi svare på spørsmålene når Norge ikke er med i EU?
Som filial av et svensk selskap må vi også følge svensk rett.
- Hvor kan jeg lese mer om hvorfor alle banker og finansinstitusjoner stiller disse spørsmålene?