Spørsmål og svar

  • Hvordan aktiverer jeg det nye kortet mitt?

    Du kan aktivere kortet ved å logge inn på Spendwise-appen eller Mitt Kort.

    I appen aktiverer kortet ditt under fanen "Mitt Kort", deretter trykker du på "Aktiver" øverst.

    Når du har aktivert kortet ditt i appen, er du klar til å handle på nett, men hvis du ønsker å bruke den kontaktløse funksjonen, må du aktivere den ved å sette kortet inn i en terminal og angi din PIN-kode.

    Du kan legge til kortet i Apple Pay eller Samsung Pay uten aktivering.

    Du kan også aktivere kortet ved å gjøre et kjøp med chip og PIN-kode.

    Familiekort må aktiveres ved at kortholder logger inn med Bank ID, disse kan ikke aktiveres ved å foreta et kjøp med chip og pin.

  • Kan jeg øke kredittgrensen min?

    Ja, du kan søke om å øke kredittgrensen med inntil kr 100 000. Du søker enkelt ved å logge inn på Spendwise-appen eller Mitt kort hvor du må fylle ut søknadsskjema.

  • Hvordan godkjenner jeg et nettkjøp i appen?

    Du godkjenner et nettkjøp enkelt ved å benytte Spendwise-appen.

    • Velg at du vil bekrefte ditt kjøp med appen
    • Logg inn i appen
    • Bekreft kjøpet
    • Gå tilbake til brukerstedet for å fullføre kjøpet.

    For å kunne godkjenne nettkjøp med appen så må du ha vært innlogget tidligere. Logg inn i appen første gangen med BankID. Du kan deretter velge å bytte innloggingsmetode til Face ID eller Touch ID for å bekrefte fremtidige nettkjøp.

  • Hva gjør jeg om jeg ikke har fått rabatt på drivstoff eller bilvask?

    Har du ikke mottatt rabatt er du velkommen til å kontakte vår kundeservice.

  • Min PIN-kode er sperret. Hva gjør jeg?

    Dersom din PIN-kode er sperret, trenger du ikke å bestille nytt kort.

    Når du velger å se PIN-koden i Spendwise-appen eller på Mitt Kort så nullstilles de feilaktige forsøkene automatisk.

  • Kan jeg sperre kortet mitt for nettkjøp?

    Ja, du kan velge å sperre kortet ditt helt for netthandel ved å logge inn på Spendwise-appen eller på Mitt kort. Du håndterer innstillingene dine under Korttjenester/Kjøpsinnstillinger.

    Vi anbefaler at du beholder forvalgt innstilling; Tryggere handel på nettet. Kortet ditt er dermed alltid åpent for kjøp på nettsider med Mastercard Identity Check, og for abonnementer som for eksempel Spotify og Netflix.

    Du er alltid beskyttet mot økonomiske tap – uansett om du har valgt å ha kortet åpent permanent, eller bare for en stund – så lenge du har håndtert kortet i følge vilkårene, og ikke har behandlet det uaktsomt.

  • Kan jeg opprette eFaktura?

    Ja, det kan du. Med eFaktura blir fakturabetalingen betydelig enklere, fordi du får eFakturaen direkte inn i nettbanken din. Både enkelt og miljøbesparende.

    Du oppretter eFaktura i nettbanken din ved å velge JTTA (Ja takk til alle). Du takker da ja til å motta eFaktura fra alle leverandører som tilbyr dette- inkludert oss. Dersom du har flere nettbanker vil eFakturaen dukke opp i alle nettbanker og betalingsapper, du velger selv fra hvilken du ønsker å betale den.

  • Hvordan aktiverer jeg det nye kortet mitt?

    Du kan aktivere kortet ved å logge inn på Spendwise-appen eller Mitt Kort.

    I appen aktiverer kortet ditt under fanen "Mitt Kort", deretter trykker du på "Aktiver" øverst.

    Når du har aktivert kortet ditt i appen, er du klar til å handle på nett, men hvis du ønsker å bruke den kontaktløse funksjonen, må du aktivere den ved å sette kortet inn i en terminal og angi din PIN-kode.

    Du kan legge til kortet i Apple Pay eller Samsung Pay uten aktivering.

    Du kan også aktivere kortet ved å gjøre et kjøp med chip og PIN-kode.

    Familiekort må aktiveres ved at kortholder logger inn med Bank ID, disse kan ikke aktiveres ved å foreta et kjøp med chip og pin.

  • Hvor lenge er kortet mitt gyldig?

    Du finner kortets gyldighetsperiode under kortnummeret. De to første sifrene angir måned og de to siste angir år. Kortet er gyldig hele sluttmåneden.

    Vi sender deg automatisk et nytt kort når det skal fornyes.

  • Kan jeg ta ut kontanter med kortet mitt?

    Ja, men i minibanker gjelder følgende uttaksgrenser:

    Standard beløpsgrenser i Norge:

    Maksimum kontantuttak per 24 timer, kr 4 000.
    Maksimum kontantuttak per 4 dager, kr 4 000.

    Standard beløpsgrenser i utlandet:

    Maksimum kontantuttak per 24 timer, kr 10 000.
    Maksimum kontantuttak per 4 dager, kr 10 000.

    Merk at det ved minibankuttak tilkommer et gebyr. Se prisliste 

    Bruk av Vipps til privatpersoner registreres som kontantuttak men uten kontantuttaksgebyr.

  • Kan jeg øke kredittgrensen min?

    Ja, du kan søke om å øke kredittgrensen med inntil kr 100 000. Du søker enkelt ved å logge inn på Spendwise-appen eller Mitt kort hvor du må fylle ut søknadsskjema.

  • Hva gjør jeg hvis kortet ikke virker?

    Kontroller at chipen ikke er skadet. Av og til kan det være butikken som har tekniske problemer.

    Dersom kortet fortsatt ikke virker, kan du kontakte oss slik at får sendt deg et nytt kort.

  • Hva er CVC-kode?

    Det er den tre-sifrede koden til høyre for signaturfeltet på baksiden av kortet. Koden etterspørres ofte av sikkerhetsmessige grunner ved betaling på nettet.

  • Hvordan godkjenner jeg et nettkjøp i appen?

    Du godkjenner et nettkjøp enkelt ved å benytte Spendwise-appen.

    • Velg at du vil bekrefte ditt kjøp med appen
    • Logg inn i appen
    • Bekreft kjøpet
    • Gå tilbake til brukerstedet for å fullføre kjøpet.

    For å kunne godkjenne nettkjøp med appen så må du ha vært innlogget tidligere. Logg inn i appen første gangen med BankID. Du kan deretter velge å bytte innloggingsmetode til Face ID eller Touch ID for å bekrefte fremtidige nettkjøp.

  • Hvordan avslutter jeg mitt kort?

    For å avslutte kortet ditt, ber vi deg logge inn på Spendwise-appen eller Mitt kort og sende oss en sikker melding.

    Det er ikke noen oppsigelsestid på kortet.



  • Hva gjør jeg om jeg ikke har fått rabatt på drivstoff eller bilvask?

    Har du ikke mottatt rabatt er du velkommen til å kontakte vår kundeservice.

  • Kan jeg velge egen PIN-kode?

    Ja, du kan endre din PIN-kode.

    Vi kan bestille nytt kort til deg med mulighet for å velge din egen pinkode. Velger du dette, vil du først motta instruksjoner om hvordan du velger din pinkode, og deretter får du tilsendt nytt kort.

    Husk at du alltid kan se din nåværende pinkode i Spendwise-appen eller på Mitt Kort.

    Vær oppmerksom på at du vil bli belastet med et gebyr for det nye kortet
    .

    Du kan se priser og vilkår her 

  • Min PIN-kode er sperret. Hva gjør jeg?

    Dersom din PIN-kode er sperret, trenger du ikke å bestille nytt kort.

    Når du velger å se PIN-koden i Spendwise-appen eller på Mitt Kort så nullstilles de feilaktige forsøkene automatisk.

  • Jeg har glemt PIN-koden min

    Du kan enkelt se koden din ved å logge inn på Spendwise-appen eller Mitt Kort.

    Få tilgang til koden din ved å identifisere deg med BankID. Når du velger å se PIN-koden i Spendwise-appen eller på Mitt Kort så nullstilles feilaktige forsøk automatisk.

  • Hvor kan jeg bruke kortet mitt?

    Å ha med kort på reisen gjør at du alltid kan handle og ta ut kontanter uten å behøve å veksle til lokal valuta før du reiser.

    Med Esso Mastercard har du et av verdens mest anvendelige kort og det fungerer overalt hvor Mastercard aksepteres. Er du allikevel usikker på om kortet aksepteres, eller om du kan ta ut kontanter på din destinasjon? Sjekk på Mastercards hjemmeside etter minibanker som tar kortet ditt.

     

  • Hvordan aktiverer jeg kortet slik at det fungerer kontaktløst?

    For å aktivere kontaktløs betaling, må du første gang du skal bruke kortet i en forretning, benytte en betalingsterminal med chip og PIN-kode. Da vil kontaktløs betaling automatisk aktiveres.

    Dersom du ikke ønsker denne tjenesten i kortet ditt, skal du kontakte kundeservice.

  • Skal jeg betale i lokal valuta eller norske kroner i utlandet?

    Innimellom kan du få spørsmål om du vil betale i norske kroner når du er i utlandet. Vi anbefaler deg å svare nei og heller betale i lokal valuta. I de aller fleste tilfeller får du en bedre kurs hvis du velger å betale i landets lokale valuta.

    Her ser du kursen som benyttes ved omregning av kjøpene dine i utlandet til norske kroner.

    Husk at det legges til 2% i valutapåslag samt pluss eventuelle tillegg til Mastercard.

  • Kan jeg sperre kortet mitt for kjøp i utlandet?

    Vi jobber kontinuerlig med å tilby så sikre og enkle løsninger som mulig for våre kunder. For tiden tilbyr vi ikke denne muligheten, men vi gjør en konstant vurdering av dette. Som kunde er du alltid beskyttet mot økonomiske tap så lenge du ikke har handlet uaktsomt.

  • Jeg forsøker å handle på nettet, men kjøpet går ikke igjennom, hvorfor ikke?
    • Det kan være ulike årsaker til at kjøpet ditt ikke går igennom. Vi ber deg sjekke om det kan være noen av følgende problem du har støtt på:

     

    • Sjekk om alle nettkjøp er tillatt i kjøpsinnstillingene på kortet.
    • Sjekk om du har nådd den kontaktløse grensen for kortet.
    • Sjekk om du har tilgjengelig saldo.

    Hvis du fortsatt har problemer med betalingen, er du velkommen til å kontakte vår kundeservice.

  • Kan jeg sperre kortet mitt for nettkjøp?

    Ja, du kan velge å sperre kortet ditt helt for netthandel ved å logge inn på Spendwise-appen eller på Mitt kort. Du håndterer innstillingene dine under Korttjenester/Kjøpsinnstillinger.

    Vi anbefaler at du beholder forvalgt innstilling; Tryggere handel på nettet. Kortet ditt er dermed alltid åpent for kjøp på nettsider med Mastercard Identity Check, og for abonnementer som for eksempel Spotify og Netflix.

    Du er alltid beskyttet mot økonomiske tap – uansett om du har valgt å ha kortet åpent permanent, eller bare for en stund – så lenge du har håndtert kortet i følge vilkårene, og ikke har behandlet det uaktsomt.

  • Hvordan åpner jeg kortet mitt for netthandel?

    Hvis du ikke har valgt ”Kun kjøp i butikk” i kjøpsinnstillingene, er kortet ditt alltid åpent for kjøp i nettbutikker tilknyttet Mastercard Identity Check, og for abonnementene dine (f.eks. Spotify, Netflix osv.).

    I andre nettbutikker kan det kreves at du aktivt åpner kortet ditt for å kunne handle. Det gjør du enkelt ved å svare på tekstmeldingen som automatisk sendes til deg hvis et kjøp stoppes av oss. Eller så kan du på forhånd åpne kortet ditt for netthandel ved å endre i kjøpsinstillingene i på Spendwise-appen eller på Mitt Kort.

  • Hvorfor mottar jeg SMS fra dere uten at jeg har handlet på nettet?

    Det kan enten dreie seg om et nettkjøp du selv har gjort hvor butikken prøver å trekke penger på etterskudd, alternativt kan det være forsøk på svindel. Ta kontakt med kundeservice så hjelper de deg om du er usikker.

  • Hva er Mastercard Identity Check?

    Mastercard Identity Check er en global sikkerhetsstandard som mange nettbutikker er tilknyttet.

    Det betyr at du bekrefter kjøpet på nettet med Spendwise-appen eller med BankID.

  • Hvordan fungerer en betaling med kort i mobilen?

    For å kunne betale med Esso Mastercard i mobilen trenger du bare å koble kortet ditt til en digital lommebok som finnes i for eksempel App Store.

    Last ned den digitale lommebok og følg anvisningene for å legge inn ditt Esso Mastercard som betalingsmiddel.

    Slik betaler du:

    • Hold mobilen inntil betalingsterminalen.
    • Beløpet vises i mobilen og du bekrefter kjøpet med ditt fingeravtrykk, ansiktsgjenkjenning eller en PIN-kode som du selv har valgt.
    • Kjøpet kommer som vanlig på fakturaen.
  • Hva er en digital lommebok?

    Les mer på spendwise.no om digitale lommebåker

     

     

  • Når forfaller fakturaen min?

    Du vil motta en faktura månedlig hvis kortet har vært benyttet. Fakturaen sendes den første ukedagen i måneden.

    Du kan derfor få opp til 45 dagers rentefri kreditt avhengig av når i måneden du har foretatt dine kjøp.

    Du velger selv om du skal delbetale fakturaen. På hver faktura står det tydelig oppgitt din totale saldo og hvilket minimumsbeløp som skal betales (minimum 3 % av saldo, minimumsbeløp kr 450).

    Renter og avgifter tilkommer ved delbetaling.

    Se priser og vilkår 

  • Hvordan ser jeg saldo på kortet mitt?

    Trenger du informasjon om saldo eller korttransaksjonene dine? Hold deg oppdatert ved å logge inn på Spendwise-appen eller Mitt Kort.

  • Kan jeg opprette eFaktura?

    Ja, det kan du. Med eFaktura blir fakturabetalingen betydelig enklere, fordi du får eFakturaen direkte inn i nettbanken din. Både enkelt og miljøbesparende.

    Du oppretter eFaktura i nettbanken din ved å velge JTTA (Ja takk til alle). Du takker da ja til å motta eFaktura fra alle leverandører som tilbyr dette- inkludert oss. Dersom du har flere nettbanker vil eFakturaen dukke opp i alle nettbanker og betalingsapper, du velger selv fra hvilken du ønsker å betale den.

  • Hvordan gjør jeg en innbetaling til kortet mitt uten faktura?

    Dersom du ønsker å gjøre en innbetaling på ditt kort, kan du benytte samme KID og kontonummer som på din siste innbetaling eller siste faktura. Du finner betalingsinformasjonen på Spendwise-appen eller på Mitt Kort. 

  • Kan jeg foreta en innbetaling til kortet fra utlandet?

    For å kunne foreta en innbetaling fra utlandet må du oppgi vår SWIFT-adresse og IBAN-nummer:

    Bankkontonummer: 9750.07.03559
    IBAN: NO3897500703559
    SWIFT/BIC: ESSENOKX

    Husk oppgi ditt KID-nummer som referanse.

  • Hvordan delbetaler jeg fakturaen min?

    Når du mottar din faktura ser du din totale saldo og hvilket minimumsbeløp du må betale. Det laveste beløpet å betale er alltid 3 % av saldo (minimumsbeløp kr 450).

    Når du delbetaler din faktura tilkommer renter og avgifter.

    Se priser og vilkår her

  • Jeg vill endre mine opplysninger, hva gjør jeg?

    Vi oppdaterer våre adresseregister mot Folkeregisteret. Dersom du ønsker faktura sendt til annen adresse, vennligst kontakt oss.

    Når du logger inn på Spendwise-appen eller Mitt Kort kan du selv endre ditt telefonnummer og din e-postadresse.

    Sjekk jevnlig at opplysningene er oppdaterte, slik at vi kan komme i kontakt med deg om nødvendig.

  • Jeg har mistet mitt kort, hva gjør jeg?

    Hvis du har mistet kortet ditt eller oppdaget ukjente transaksjoner, må du sperre kortet umiddelbart.

    Den enkleste måten å sperre kortet ditt er i Spendwise-appen under "Mitt kort" og under "Sperre og bestill nytt kort".

    Hvis du ikke har mulighet til å logge inn, anbefaler vi deg  å ringe vår sperretjeneste, som er åpen 24 timer i døgnet.

    Husk alltid å politianmelde stjålet kort. Dersom kortet er stjålet i utlandet, bør du anmelde det ved den lokale politistasjonen, eller umiddelbart ved hjemkomst.

  • Hva skal jeg tenke på når det gjelder sikkerhet i forbindelse med kortet mitt?
    • Behandle alltid kortet ditt som den verdigjenstanden det er.
    • Vær særlig forsiktig med kortet hvis noen krever oppmerksomheten din på en påtrengende måte, for eksempel på et marked eller ved en minibank.
    • Gi aldri fra deg PIN-koden din til andre.
    • Kontroller alltid beløpet før du godkjenner et kjøp. Når du har tastet inn PIN-koden din har du godkjent kjøpet.
    • Når du får fakturaen må du kontrollere at beløpene stemmer med kvitteringene dine.
    • Gi aldri fra deg kortnummeret, koder eller personlige opplysninger på e-post eller SMS.


    Hvis du mister kortet må du sperre det umiddelbart. Ring +47 21 01 50 40, åpent hele døgnet.

  • Hvordan jobber dere med sikkerhet?

    Det er viktig for oss at du føler deg trygg når du bruker kortet ditt. Hver dag utføres det millioner av korttransaksjoner i butikker og på nettet. Det er veldig sjelden at noe går galt, eller at en kunde blir utsatt for bedrageri.

    Hvis det mot formodning skulle skje noe, er du som kunde alltid beskyttet mot økonomiske tap hvis du ikke har opptrådt uaktsomt.

    Vi jobber kontinuerlig med å opprettholde sikkerheten. Dette gjør vi ved døgnet rundt-overvåking av transaksjoner som vi oppfatter som mistenkelige. Vi har lang erfaring og gode rutiner for å håndtere eventuelle mistanker om kortbedrageri, og vi tar affære raskt for å minimere skadene.

  • Hva er phishing?

    Phishing betyr at bedragere prøver å få tak i sensitiv informasjon, for eksempel via telefon eller e-post. Som oftest blir du som kunde bedt om å oppgi kortnummer og koder. Vi oppfordrer deg til aldri å gi sensitiv informasjon til uvedkommende.

  • Jeg får ikke signert søknaden

    Dette nettsiden omdirigerer til en annen nettside for signering av søknaden. Hvis du har blokkert «Pop-up og omdirigering», vil signeringsprosessen stoppe. Øverst til høyre i nettleserens adresselinje kan du klikke på varselikonet og velge å tillate popup-vinduer og omdirigeringer fra nettsiden vår.

  • Hvordan reklamerer jeg et kortkjøp?

    Du har muligheten til å få hjelp fra oss til å reklamere et kjøp eller uttak på kortet ditt hvis noe har gått galt.

    For å gjøre en reklamasjon, kan du udfylde Hvis det gjelder flere kjøp som det skal reklameres på av samme grunn, kan du inkludere alle disse i skjemaet.

    Hvis reklamasjonen din gjelder uautoriserte transaksjoner eller kjøp eller uttak gjort på et mistet eller stjålet kort, må du sperre kortet umiddelbart.

    Hvis kortet er mistet eller blir stjålet, anbefaler vi at forholdet politianmeldes. En kopi av anmeldelsen kan da vedlegges reklamasjonsskjemaet.

    Les mer og reklamer her

  • Hva er gjeldsregister?

    Alle personer i Norge som har usikret gjeld, vil være oppført i gjeldsregisteret.

    I registret vises det hvor mye usikret gjeld (typisk forbrukslån og kredittkort) du har, og hvor stor kredittramme du er innvilget på forskjellige lån eller kreditter.

    Du kan selv logge inn på linken nedenfor for å få en oversikt over informasjonen din.

    gjeldsregisteret.com

    Informasjonen i registeret oppdateres kontinuelig.

Kontakt oss

  • Sperre kort på +47 21 01 50 40

    Hvis du har mistet kortet, må du sperre det så snart som mulig!
    Tlf.: +47 21 01 50 40, åpent hele døgnet.

  • Spørsmål om kortet ditt

    Hvis du har spørsmål om kortet ditt er du alltid velkommen til å kontakte oss.

     

    For å sende en sikker melding med personlig informasjon, logger du inn på Mitt Kort, dette for at du som kunde ikke skal oppgi opplysninger som kortnummer og koder via e-post.

     

    Logg inn

     

    Kundeservice
    Tlf.: +47 21 01 53 65

  • Spørsmål om Betalingsforsikring

    AXA
    Tlf.: +47 80 04 91 10

  • Spørsmål om Ulykkesforsikring

    AXA
    Tlf.: +47 80 03 75 00

  • Spørsmål om ID-forsikring

    Tryg Forsikring
    Tlf.: +47 55 17 20 00

  • Reklamere et kortkjøp

    Har du ikke fått varene du har bestilt? Har du blitt belastet for et kjøp flere ganger?

     

    Butikken eller bedriften hvor du har handlet, har ansvaret for eventuelle feil, vi ber derfor om at du først kontakter de. Ofte kan dere løse problemet sammen, men vi hjelper deg hvis dette ikke fungerer. Kontakt gjerne kundeservice hvis du har noen spørsmål.

     

    Reklamere her

  • Synspunkter eller klage

    Vi jobber selvsagt for at du som kunde alltid skal være fornøyd med oss. Derfor vil vi gjerne vite om noe har gått galt, slik at vi kan hjelpe deg og ikke minst forhindre at det skjer igjen.

     

    Dersom du har en klage, kan du gjerne kontakte oss på kundeklage@sebkort.no. Du kan også sende et brev til:
    SEB Kort Bank AB, Oslofilialen
    Postboks 1373 Vika
    0114 Oslo

     

    Hvis saken haster, ber vi deg i stedet kontakte kundeservice.

     

    Uansett hvordan du kontakter oss, kommer vi til å behandle klagen din så raskt som mulig og gi deg et svar senest i løpet av 14 dager. Ta kontakt, synspunktene dine er viktige for oss!

     

    Rett til å klage
    Hvis du ikke er fornøyd med svaret du får av oss, kan du henvende deg til Finansklagenemnda for å få saken din viderebehandlet.
    Finansklagenemnda